Artikelkatalog med info om allt

Här hittar du artiklar med fakta om alla ämnen

Nybörjarguide till proteinpulver och proteintillskott

Om du går in på ett gym nuförtiden så hör du lika mycket skakande av proteinshakes som skrammel från vikterna. Proteinpulver, proteinbars och andra kosttillskott är nu så djupt inrotat i gymkulturen att det är svårt att föreställa sig att någon som går till gymmet inte tar kosttillskott. Och proteinpulver är det i särklass vanligaste kosttillskottet.

Men oavsett om du är en elitidrottare eller bara en helgkrigare så är chansen att du har en hink med proteinpulver någonstans där hemma. Åtminstone har du testat att ta en proteinshake eller en proteinbar någon gång. Men vad finns verkligen i ett proteinpulver och vilket nytta gör det egentligen?

Vad är proteinpulver?

Många som ska börja träna går till gymmet ger järnet och dricker en shake utan att fundera varför, eller om de ens behöver proteinpulver över huvud taget. Som man hör på ordet kosttillskott så ska proteinpulver endast komplettera ditt vanliga proteinintag. Men det är inte på något sätt nödvändigt. Får man i sig proteiner från proteinrika livsmedel 3-4 gånger per dag så behöver man sannolikt inte något proteinpulver.

Även om etiketterna på proteinburkarna får det att se ut som att det skiljer hästlängder mellan de olika produkterna så är det inte riktigt så. I grunden så innehåller de i stort sett samma sak – protein. Oavsett om det kommer från vassle, kasein, soja, ris eller hampa.  Det som kan skilja är hur snabbt proteinet bryts ner i kroppen och vissa produkter har en något högre proteinhalt. Vill man ha ett protein som bryts ner snabbt i kroppen bör man först och främst leta efter ett vassleprotein, men om man letar efter ett protein som bryts ner långsamt bör man istället leta efter ett kaseinprotein.

Proteinpulver efter träningspasset

Precis efter ett träningspass finns det ett smalt fönster då proteintillskott har den allra största effekten. Det är därför man tar med sig proteinshaken till gymmet istället för att vänta tills man kommer hem. Att inte ta en proteinshake direkt efter träningen kan leta till att musklerna inte byggs upp lika mycket, att musklerna återhämtar sig långsammare. Därmed får du inte ut maximal effekt av din träning. Proteintillskott efter träningen har visat sig särskilt gynnsamt framförallt för förbättra återhämtningen. Sen är det såklart inte livsviktigt att få i sig protein direkt efter träningen utan det viktigaste är att få i sig tillräckligt mycket under hela dagen.

Proteinpulver har alltså till synes blivit en nödvändighet för en aktiv livsstil, precis som högteknologiska trackers och banbrytande utrustning. Men även om proteinshakes kan vara ett bekvämt sätt att få i sig extra kalorier betyder det inte att det är det absolut bästa. Naturlig mat är fortfarande det absolut viktigaste sättet att få i sig näringsämnen. Så sammanfattningsvis är det bästa att äta bra naturligt näringsrik mat och ta en proteinshake direkt efter träningspasset.

Vill du veta mer om protein och olika sorters kosttillskott? Läs mer här: https://www.kosttillskottguiden.nu